W dzisiejszym wysoce konkurencyjnym i mocno nieprzewidywalnym świecie biznesu rolą menadżera finansowego (dyrektora finansowego) jest przede wszystkim:
- zapewnić dostęp do kapitałów, zachowując odpowiednie relacje między kapitałem własnym i obcym, oraz korzystjąc z dostępu do rynku prywatnego, bankowego i giełdowego;
- monitorować osiąganie z działalności operacyjnej i inwestycji odpowiednio wysokiej stopy zwrotu, aby ostatecznie w długim okresie zwiększać wartość firmy,
- identyfikować i zarządzać ryzykiem.
Dyrektor finansowy to coraz mniej pozyskujący fundusze na rynkach prywatnych, a coraz bardziej sprzedający papiery wartościowe zewnętrznym inwestorom, kreujący wartość tych instrumentów finansowych poprzez optymalizację połączenie efektów (zwrotu dla inwestorów) z ryzykiem.
Druga rola jest niewdzięczna. Dyrektor finansowy to tzw. party pooper, Mr. No, który pilnuje wykonania budżetów, jednocześnie realizując ambitne cele finansowe.
W ostatniej roli, Dyrektor Finansowy powinien zapewnić, aby wyniki osiągane z działalności operacyjnej (podstawowej, core business) nie były niszczone przez decyzje finansowe.
W proponowanych tu Studiach Podyplomowych staramy się pokryć wszystkie trzy obszary. A na koniec (a raczej zwykle na pierwszych zajęciach) więdzę ekspercką uzupełniamy kompetencjami miękkimi.
Wykładowcy to doskonali finanściści. Osoby z dużym bagażem doświadczeń, ale też sprawdzeni trenerzy. Świetny zespół, mocno zmotywowany, żeby bazując przede wszystkim na analizach przypadków, wprowadzić Państwa w świat dyrektora finansowego!
Poniżej znajdą Państwo informacje m.in.:
- o blokach tematycznych/przedmiotach,
- osobach, które poprowadzą zajęcia,
- warunkach formalnych/ informacjach organizacyjnych.
Cel studiów:
w skondensowanej i kompleksowej formie przekazanie wiedzy o narzędziach stosowanych w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, wykorzystujących wiedzę z finansów, rachunkowości oraz skarbowości (zarządzanie podatkami).
Forma:
W trakcie zajęć będziemy korzystać z arkusza kalkulacyjnego MS Excel. Zdecydowana większość zajęć będzie mieć charakter analiz przypadków lub symulacji rzeczywistych sytuacji z praktyki.
Adresaci
Grupa docelowa: format studiów został opracowany na potrzeby osób pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych w:
- działach księgowości,
- działach finansów,
- działach kontrolingu
- lub w bankach, firmach leasingowych, faktoringowych, windykacyjnych itp., kierujących ofertę produktów finansowych do przedsiębiorstw niefinansowych
Od słuchaczy oczekuję się, że będą posiadać doświadczenie zawodowe co najmniej roczne w obszarze rachunkowości, księgowości, controllingu, finansów, bankowości korporacyjnej itp. Nie jest to warunek przyjęcia na studia, lecz warunek wskazany do efektywnego studiowania.
Czas trwania i liczba godzin
2 semestry, 176 godz.
Program studiów (ostateczny program na stronach poszczególnych edycji):
zawsze aktualny program na stronie studiów. program doskonalimy po uwagach uczestników i trenerów.
Warunki i sposób zaliczenia studiów
Studia kończą się egzaminem końcowym. Z każdego bloku zajęć Słuchacze otrzymują wykaz pytań pomocniczych, poprzez które prowadzący zwracają uwagę na najbardziej istotną wiedzę, umiejętności i kompetencje. Egzamin jest ustny.
Organizacja studiów
Pozostałe informacje organizacyjne:
- studia trwają 2 semestry,
- zjazdy są z reguły co 2 tygodnie, w soboty i w niedziele;
- zajęcia zazwyczaj trwają od 9 do 16:00 w blokach (2h dydaktyczne + 15 min. przerwa + 2h dydaktyczne + 30 min przerwa + 2h dydaktyczne + 15 min. przerwa + 2h dydaktyczne).
- studia kończą się egzaminem dyplomowym,
- Uczestnicy Studium mogą korzystać z zasobów czytelni czasopism i czytelni głównej oraz biblioteki Uniwersytetu Ekonomicznego,
- na wybrane laboratoria komputerowe (wskazane dni zjazdów) słuchacze będą proszeni o zabranie swoich laptopów na warsztaty komputerowe.
Kadra dydaktyczna
W roli wykładowców w większości zapraszane są osoby spoza UE, praktycy z dużym doświadczeniem praktycznym i wiedzą teoretyczną. Część wykładowców to pracownicy Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, równocześnie w większości doświadczeni trenerzy i konsultanci, łączący pasje naukowe z praktyczną znajomością zagadnień.
Maciej Bednarski – obszar: sprawozdawczość finansowa, współpraca z biegłym rewidentem, kreowanie obrazu finansowego firmy
Zagadnienia: sprawozdawczość finansowa, współpraca z biegłym rewidentem, kreowanie obrazu finansowego firmy
Przez 10 lat manager procesu R2R (Record to Report) w jednej z wrocławskich firm typu Business Process Outsourcing. Odpowiedzialny za całość procesów R2R, sprawozdawczość finansową i konsolidację dla trzech Grup Kapitałowych notowanych na GPW o łącznych obrotach w wysokości 3 mld PLN i ok. 100 jednostek gospodarczych.
Doświadczony praktyk we wdrażaniu MSSF dla klientów (w tym realizacja złożonych transakcji połączenia jednostek, IPO i doradztwo ad hoc dla CFO), rozwoju i standaryzacji zasad rachunkowości. Reprezentujący CFO w kontaktach z zewnętrznymi audytorami, w tym także odpowiedzialny za proces wyboru audytorów. Odpowiadał za ścisłą współpracę z działami finansowymi i relacjami inwestorskimi klientów w zakresie przygotowania odpowiedzi na zapytania od banków i inwestorów. Od 2018 roku zarządza całym obszarem finansów w grupie RST (software house w Wrocławiu) oraz w SmartLunch.
.
dr Krzysztof Biernacki – przedmioty związane z zarządzaniem podatkami
Zagadnienia: tematy związane z zarządzaniem podatkami
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (mgr finansów) oraz Uniwersytetu Wrocławskiego (mgr prawa), doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy. Obecnie łączy pracę naukową z praktyką doradczą dla przedsiębiorców w zakresie obsługi podatkowej, prawa handlowego oraz rynku kapitałowego.
Specjalizuje się w transakcjach przekształceń przedsiębiorstw, w tym restrukturyzacji firm, sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych oraz rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi. Autor licznych publikacji w czasopismach ogólnopolskich oraz specjalistycznych z zakresu opodatkowania oraz zarządzania finansami przedsiębiorstw. Wykładowca oraz trener na seminariach i warsztatach poświęconych zagadnieniom prawa podatkowego i zarządzania finansami przedsiębiorstw. Twórca i główny trener na Studiach Podyplomowych Doradztwo Podatkowe (wcześniej SP dla kandydatów na doradców podatkowych).
Lucjan Gaweł
Zagadnienia: współpraca przedsiębiorstwa z bankiem
Od 2008 r. związany z bankowością korporacyjną, szczególnie w obszarze obsługi średnich i dużych przedsiębiorstw. Obecnie pracuje jako dyrektor ds. klientów korporacyjnych w jednym z wiodących banków. Specjalizuje się w udzielaniu finansowania i opracowywaniu struktur finansowania zaspokajających oczekiwania klientów z jednoczesną odpowiedzialnością za jakość portfela udzielonych kredytów.
Krzysztof GórkaZagadnienia: źródła finansowania (pozyskiwanie kapitału na rynkach prywatnych i publicznych)
Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Finansów na Wydziale Nauk Ekonomicznych naszej uczelni, wcześniej absolwent studiów magisterskich ze specjalizacją Finanse i Rachunkowość Spółek. Inwestor, koordynator i doradca w ponad 100 transakcjach finansowania oraz kapitałowych o łącznej wartości ponad 100 mln zł, obejmujących m.in. pozyskiwanie finansowania, przejęcia, wykupy, inwestycje PE i VC, emisje papierów wartościowych, debiuty giełdowe (IPO), transakcje sekurytyzacyjne.
Od 2019 r. prezes zarządu funduszu venture capital DFR Inwestycyjny Sp. z o.o. o kapitalizacji 25 mln zł.
W latach 2016 – 2018 Wiceprezes Zarządu Auxilia S.A. – spółki giełdowej z branży usług prawno-finansowych.
W latach 2014 – 2019 Prezes Zarządu MADE Corporate Finance Sp. z o.o. – butiku doradztwa transakcji fuzji i przejęć.
W latach 2013-2014 Prezes Zarządu Blue Oak Advisory Sp. z o.o. – Autoryzowanego Doradcy rynków NewConnect i Catalyst.
W latach 2010 – 2013 dyrektor zarządzający Certus Capital Sp. z o.o. – firmy doradztwa transakcyjnego na rynku giełdowym i pozagiełdowym.
W latach 2008 – 2009 pracował w Euro Bank S.A. oraz w wydziałach ekonomicznych placówek dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie i Dublinie.
Członek rad nadzorczych Auxilia S.A., Bioavlee S.A., Scanway Sp. z o.o., Bright Future Sp. z o.o.
Jakub KamińskiZagadnienia: upadłość i restrukturyzacja w kontekście zarządzania finansami
Licencjonowany doradca restrukturyzacyjny, przedsiębiorca oraz praktyk w pełnieniu funkcji syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy z wieloletnim doświadczeniem.
Specjalista w zakresie restrukturyzacji przedsiębiorstw niewypłacalnych i zagrożonych niewypłacalnością, zabezpieczenia majątku oraz likwidacji.
Kurator spółek prawa handlowego i przedsiębiorstw w stanie upadłości.
Krzysztof Kolany obszar: makroekonomia
Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Od ponad 10 lat publikuje na łamach Bankier.pl – największego polskiego portalu finansowo-ekonomicznego. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z wieloletnim stażem. Jest laureatem prestiżowego konkursu im. W. Grabskiego dla dziennikarzy ekonomicznych w kategorii dziennikarstwa internetowego. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.
Marek Pauka
Zagadnienia: przedmioty związane z analizą finansową, wyceną przedsiębiorstw i finansową oceną opłacalności projektów inwestycyjnych, cash flow, transfery do właścicieli
Od 2001 roku związany z Katedrą Finansów (dr habilitowany), ukończył wiele szkoleń trenerskich, m.in. dla trenerów biznesu (MODERATOR) i tutorów (Collegium Wratislaviense) oraz EduScrum. Certyfikowany Trener ®FRIS. Prowadzi szkolenia otwarte i zamknięte oraz współpracuje z menedżerami w ramach indywidualnych konsultacji (tutoring biznesowy), a także doradza w obszarze zarządzania finansami przedsiębiorstw, koncentrując się przede wszystkim na analizach opłacalności nowych projektów inwestycyjnych, poszukiwaniu wzrostu wartości, analizie i ocenie rentowności segmentów, analizach i zarządzaniu płynnością.
Tworzy modele finansowe na potrzeby pozyskiwania kapitału oraz wycenia przedsiębiorstwa. Zafascynowany rachunkiem przepływów pieniężnych. Uczestnik takich innowacyjnych projektów jak BIPS i Centrum Projektowania Innowacyjnych Rozwiązań DT Hub.
W swojej pracy bazuje na prawdziwych case studies, w tym także tych wniesionych przez słuchaczy i pokazuje, jak wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce. Wyznawca tezy, że „finanse są łatwe, chociaż wymagają myślenia”. Współredaktor i autor rozdziału o obligacjach podręcznika bazującego na „przykładach z życia”, wyjaśniającego skomplikowane zagadnienia z rynków finansowych. Współautor monografii o rynku NewConnect.
Pomysłodawca i trener wielu kursów szkoleniowych, m.in. w Centrum Kształcenia Ustawicznego przy UE we Wrocławiu. Obecnie w ofercie 3 warsztaty komputerowe:
– Analiza finansowa przedsiębiorstwa (warsztaty praktyczne),
– Finansowa ocena projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem MS Excel,
– Rachunek przepływów pieniężnych – sporządzanie i analiza.
Rafał Płończak
Zagadnienia: controlling, rachunkowość zarządcza
Doświadczony controller z kilkunastoletnim stażem w przedsiębiorstwach z różnych branż (m.in. produkcyjnych, handlowych, deweloperskich, farmaceutycznych, związanych ze zdrowiem). Posiada wiedzę praktyczną w zakresie rozwiązań bazodanowych i automatyzujących procesy w przedsiębiorstwie.
Specjalizuje się w rachunkowości zarządczej, finansach, zarządzaniu kosztami przedsiębiorstwa i budowaniu planów strategicznych. Od 2015 roku jest związany z jednym z czołowych funduszy inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Pracuje w polskich jednostkach należących do funduszu, w których zarządza controllingiem i sprawozdawczością finansową.
Prowadził zamknięte szkolenia z rachunku kosztów produkcji oraz wdrażania systemów informatycznych i procesów controllingowych.
Damian Syzdek
Zagadnienia: współpraca z dealing roomem, depozyty, zarządzanie ryzykiem walutowym i stopy procentowej
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (Wydział Gospodarki Narodowej) oraz Uniwersytetu Wrocławskiego na Wydziale Prawa i Administracji.
Przedmiotem analiz w pracy magisterskiej były aspekty prawne i ekonomiczne sekurytyzacji. Zawodowo związany z Bankiem Zachodnim WBK S.A., który jest częścią Grupy Santander. Początkowo zdobywał doświadczenie w zakresie stosowania instrumentów ograniczających ryzyko walutowe. Obecnie na stanowisku Chief Dealer zarządza zespołem dealerów w trzech lokalizacjach.
Odpowiedzialny za instrumenty stopy procentowej w segmencie klienta korporacyjnego.
Kierownictwo i opieka naukowa
Kierownik
dr hab. Marek Pauka, prof. UEW
Katedra Finansów
e-mail: marek.pauka@ue.wroc.pl
pok. 4, bud. A, tel. 71 36 80 223